Posted by: Jonathan Smit Posted on: 30 oktober 2018

De serie RSG in bedrijf gaat over RSG’ ers die na hun studie voor zichzelf zijn begonnen. Dit keer een gesprek met Jonathan Smit over zijn Communicatiehaven:

Op vrijdagmiddag 16:30 onder het genot van ‘een paar’ Weizeners ontmoeten we Jonathan bij Pardoen in de Oude Haven om te spreken over zijn eigen onderneming: Communicatiehaven.

Jonathan, stel je eens voor aan de reünisten die jou niet kennen.
Mijn naam is Jonathan Smit. Ik ben in 2011 lid geworden van het Rotterdamsch Studenten Gezelschap. Ik heb daar onder andere in de acquisitiecommissie en de sanctie gezeten, was lid bij dispuut Theo ben daar ook ab actis geweest. Ik heb Communicatie- & Informatiewetenschappen gestuurd aan de Universiteit van Utrecht en ben gedurende mijn studententijd actief geweest in de gemeentepolitiek van Capelle als raadslid.

Hoe ben je vervolgens begonnen met ondernemen?
Ik kom uit een ondernemersgezin dus het is er eigenlijk met de paplepel ingegoten. Het is altijd een droom van mij geweest om voor mezelf te werken. Na mijn bachelor kwam ik eigenlijk op een split point te staan: doorstuderen in een master of gaan ondernemen en kijken hoe ver je kan komen?

Het idee van een master sprak mij eigenlijk niet zo aan omdat masteropleidingen op het gebied van communicatie je eigenlijk opleiden als in een “ivoren toren”: het is veel theorie en het sluit niet aan bij het werkveld. Ik heb toen besloten om te gaan ondernemen met in het achterhoofd dat ik altijd nog een master kon gaan doen, mocht het niet lukken. En nu zitten we hier en ben ik nog steeds aan het werk.

Wat doet Communicatiehaven precies?
Heel kort gezegd: bedrijven helpen aan meer klanten. Wat uitgebreider: ik onderzoek de doelgroep, de motivatie die die doelgroep heeft, het product of de dienst van mijn klant en ontwikkel dan een strategie om dit te laten matchen.

Daarnaast doen we ook alle praktische uitvoering die uit de strategie naar voren komt, zoals online- en offlinecampagnes of het maken van een nieuwe website. Hierbij leg ik de basis altijd vanuit wetenschappelijke ontwikkelingen en inzichten. Ik ben nu bij-voorbeeld erg bezig met neuromarketing en heb hier EEG- apparatuur voor aangeschaft. Hiermee kun je iemands hersenactiviteit meten wanneer hij bijvoorbeeld naar bepaalde reclame kijkt of door een winkel loopt. Dit is echt de toekomst wat betreft communicatie. Op deze manier krijg je de juiste boodschap bij de juiste mensen. Deze doelgroep kan in mijn vak heel breed zijn zoals ‘de modebewuste vrouw’ of juist heel specifiek, zoals mensen met een bepaalde functie in een specifieke branche. De diversiteit aan klanten, doelgroepen en opdrachten maken mijn werk ontzettend leuk.

Wat kunnen wij de komende tijd zien van Communicatiehaven?
Ik heb recentelijk meegewerkt aan een campagne van de NS – ‘terug naar huis’ en ‘hartje stad’. Hiervoor ben ik onder andere op zoek gegaan naar lokale ambassadeurs van steden die daar een mooi verhaal bij hebben. Deze kun je voorbij zien komen. Daarnaast werken we momenteel op lokale schaal aan diverse campagnes.

Heb je nog tips voor beginnende ondernemers? 
Klinkt heel cliché, maar je moet klein beginnen en dan elke keer een stap nemen. Als je weet waar je mee bezig bent, in je toegevoegde waarde gelooft en het financiële plaatje niet uit het oog verliest, kan het een succes worden.

Jonathan, bedankt. Heb je tot slot nog overige zaken voor reünisten?
Eigenlijk wel ja. Ik denk dat er wat RSG en reünisten betreft nog veel kansen liggen op het gebied van netwerken. Ik heb het idee dat veel reünisten niet van elkaar weten wat ze doen, terwijl er misschien een hele leuke samenwerking uit voort kan komen. Dat is een gemiste kans. Daarnaast biedt de combinatie tussen studenten, starters en reünisten veel mogelijkheden voor vacatures, afstudeer-opdrachten en stages. Daarom heb ik de laatste tijd gepeild of er animo is voor een soort RSG Businessclub. Die animo blijkt er genoeg te zijn, dus ik wil hier op doorpakken. Ik zoek daarom reünisten die ondernemer zijn, werken in directie/hoger management of een accountfunctie hebben, die mee willen helpen dit van de grond te krijgen.

Bron: https://www.reunistenrsg.nl/rsg-in-bedrijf-jonathan-smith/

Posted by: Jonathan Smit Posted on: 13 september 2018

Facebook is all over the news momenteel. De vraag die in alle artikelen centraal staat: Welke informatie heeft Facebook over jou? Ik besloot mijn profiel te downloaden en uit te zoeken wat Facebook van mij weet. Hoe je dat doet leg ik stap voor stap uit, zodat jij dit ook kan doen.

(meer…)

Posted by: Jonathan Smit Posted on: 15 mei 2018

Onlangs was ik te gast in het programma Business, Babbels & Bubbels om te vertellen over mijn eerste marathon en de relatie tussen sporten en ondernemen. Ook de actualiteiten werden besproken en natuurlijk ontbrak de fles bubbels niet!

(meer…)

Posted by: Jonathan Smit Posted on: 17 april 2018

Ik ben geïnteresseerd in sport, speciaalbier en zaken die te maken hebben met communicatie. Niet heel bijzonder. Maar blijkbaar ben ik ook geïnteresseerd in Nederlandse provincies, corporate social responsibility en een actrice die ik zelf niet eens ken. Althans, dat is wat Facebook op basis van mijn gedrag concludeert.